Beliggenheden forpligter


Klaus Kastbjerg slår ud med armene. Han står på altanen på fjerde sal i det, der hedder Skuespiltårnet, en af de højeste bygninger på PAPIRØEN – det nye bykvarter i København. Hans blik rammer Knippelsbro, Nyhavn, Skuespilhuset, Amalienborg og en flig af Kastellet.


Sammen med Danica Ejendomme og Nordkranen er Klaus Kastbjerg fra UNIONKUL bygherre på projektet.

–Når man bygger nyt på et så markant sted som inderhavnen i Københavns Havn, har man selvfølgelig en forpligtelse til at bygge ordentligt, siger han, mens egeplanker i forskellig længde bliver lagt som gulv på altanen med den unikke udsigt.

Detaljer og kærlighed

–Man skal give noget af sig selv, når man bygger på PAPIRØEN. Øens placering indebærer, at man går til byggeopgaven med en vis ærefrygt og ærbødighed. Husene kommer jo til at stå her i mange generationer, og jeg håber, beboerne kan mærke den kærlighed, vi har lagt i detaljerne. Det gælder bl.a. murstenene, egetræsplankerne, de skrå facader, træerne og ikke mindst de små og store arkitektoniske raffinementer, fortæller Klaus Kastbjerg.

Et helt særligt kapitel bliver det liv, som udspiller sig mellem husene, ikke mindst i de såkaldte haller.

–Vi får en åben stueetage, der vil gøre PAPIRØEN til en inviterende bydel, hvor mennesker kan mødes. Hallerne, som vi kalder de store rum nederst i bygningerne, bliver attraktive. Vi satser på at få meget forskelligt indhold i hallerne. Det kan være restauranter bredt anskuet, fine dining og det mere ligefremme, men der kan også blive plads til et kafferisteri eller en brew pub. En del af det, som kendetegnede livet på PAPIRØEN tidligere, vender givetvis tilbage, vurderer Klaus Kastbjerg, som understreger, at kunst og kultur også kan finde plads på øen.

 

Langstrakt proces

Sammen med Tobias Berner Hansen, projektdirektør i NCC, benytter han en frostklar vinterdag til at se på det mylder af aktiviteter, der foregår på byggepladsen på PAPIRØEN.

–Vi arbejder faktisk på alle fronter lige nu. Fx klargører vi til eltilslutning med ladestandere, så alle beboernes godt 200 parkeringspladser i kælderen kan få elopladning, og benytter du øens timeparkering, møder du også ladestandere, siger Tobias Berner Hansen.

–Det at færdiggøre et stort byggeri som det her på PAPIRØEN, forløber i det hele taget som en langstrakt og meget varieret proces. Altanerne får rækværk, vi hejser jord op til taghaverne, belægningerne spreder vi ud, og vi gør klar til at plante alt det, som skal i jorden til foråret, forklarer han.

–Inde i de mange lejligheder arbejder vi på den endelige aptering. Et utal af detaljer skal på plads, og mange fagligheder er konstant i spil. Tag blot VVS og el-arbejde – det hele er vigtigt. Vi tester også sprinkleranlæg i parkeringskælderen, vi kontrollerer brandsikringen og arbejder i det hele taget målrettet hen imod det, vi kalder Den gode Aflevering. Den første boliggennemgang mellem NCC og bygherre finder sted til foråret, og helt præcist 17. juli næste år bliver de første boliger afleveret til køberne, siger projektdirektøren og tilføjer, at de sidste boliger forventes indflytningsklare i løbet af 2024.

Vand på fire sider

Klaus Kastbjerg føler, at projektet er godt forankret hos totalentreprenøren NCC.

–Opgaven er ikke let. Du har vand på fire sider, pladsen er trang, og et væld af aktiviteter skal foregå på samme tid. Nøgleordet er samarbejde. Arbejdet på en byggeplads er kompliceret, og en gruppe af håndværkere slutter måske snart deres arbejde, mens en helt anden gruppe lige skal til at gå i gang. Men det lykkes alligevel, konstaterer Klaus Kastbjerg.

Udfordringer i stort tal præger altid store byggeopgaver, og Tobias Berner Hansen nævner de skrå facader, som udgør et vigtigt element i den arkitektoniske vision fra Cobe.

–Facaderne ser indbydende ud på tegningerne, men i praksis kan det være vanskeligt at håndtere. Vi blev udfordret på selve håndteringen, men alt gik godt, og nu kan vi også skrive skrå facader på vores visitkort, lyder det fra en tilfreds projektdirektør.

 

Vægmalerier på vej

Som et kuriosum kan det nævnes, at kunstneren Thomas Pålsson står og tripper i sit atelier i det københavnske nordvest-kvarter. Han skal udsmykke otte opgange på PAPIRØEN. Hver opgang får sit vægmaleri, og hvert maleri er kunstnerens egen fortolkning af den historie, der i mange hundrede år har udspillet sig på og omkring PAPIRØEN.

Thomas Pålsson går i gang med sit arbejde, når de første beboere flytter ind.