PAPIRØEN har sin egen concierge, som ved hjælp af et stærkt udviklet servicegen kan udvirke mirakler og gøre det umulige muligt. Mirakler leveres fra dag til dag, mens det umulige dog kan have et par dages leveringstid. I praksis kan arbejdsopgaverne variere fra fremskaffelse af sjældne slotsaftapninger til praktiske gøremål, som spænder lige fra reservation af chaufførkørsel til praktisk håndtering af pakkemodtagelse og servicering af beboernes biler.
Personen i den betroede stilling er Kristian Dyrgaard, som siden 1. maj har haft titlen som head concierge for boligejerne på inderhavnens mest omtalte byggeprojekt.
–Jeg ser det som min opgave at gøre livet nemmere og sjovere for beboerne i ejerlejlighederne på PAPIRØEN. Min ambition er at yde en service og et engagement, der er second to none. Det er både på de store linjer men også helt lavpraktisk. De fleste beboere har en travl hverdag, som betyder, at det kan være svært at få tid til at hente en pakke i et supermarked. Var det ikke nemmere, hvis vi tog imod pakken for jer? Og hvordan passer det nu lige ind i programmet, at elektrikeren skal hænge lamper op inden for normal arbejdstid? Kunne jeg måske lukke håndværkerne ind? Sådan kan opgaverne variere, men det er mit mål, at concierge-funktionen skal udvide servicebegrebet, siger Kristian Dyrgaard fra sit nyindrettede kontor i den gamle Kedelsmedje, hvor Le Corbusier sofaer byder an til samtaler, mens havkajakken på væggen minder om det havneliv, der skal leves.
Her – i øens legendariske perle af et hus – holder concierge til i hvert fald det næste års tid. Herefter flytter han ind på en til formålet designet husbåd, som lægger til kaj i Christiansholms Kanal.
Gør en forskel
Kristian Dyrgaard har godt 25 års erfaring fra jobs i hotelbranchen med et karriereforløb fra vagtmester, over receptionist og assistent manager til hotelchef.
–Det, der især driver mig, er, at jeg kan gøre en forskel. Jeg holder af at servicere og at opfange signaler – denne gang fra de kommende Christiansholmere. Jeg er ikke bange for at tage fat. Heller ikke når det drejer sig om lavpraktiske gøremål. Som concierge skal man være forudseende og have evnen og viljen til at kunne omstille sig, og sådan er jeg heldigvis indrettet, siger Kristian Dyrgaard.
Kristian har kendskab til det arbejdsliv, der nu venter ham, for fra 2018 og et par år frem var han concierge i Nordhavns ikoniske byggeri, THE SILO. Her var Klaus Kastbjerg fra UNIONKUL en af bygherrerne, og samme Kastbjerg er også en af bygherrerne på PAPIRØEN.
–På den måde er jeg på hjemmebane fra dag ét, siger Kristian Dyrgaard.
Social generator
–Udover den konkrete jobbeskrivelse er der også en social faktor, som bygger på kendskab til hver enkel Christiansholmer og det sociale behov dem imellem. Det kan fx være, at vi skal udfylde rollen som grillmaster en aften med rosésmagning. Eller det kan være, at vi skal være med til at stable en løbe- eller kajakklub på benene. Man skal huske på, at PAPIRØEN er et nyt bykvarter, og derfor er det vigtigt, at vi understøtter eller faciliterer det fællesskab, der ønskes etableret blandt øens beboere. Jeg vil i hvert fald gøre alt for, at alle kommer godt på plads i deres nye hjem og liv på PAPIRØEN, fortæller Kristian Dyrgaard.
Netværket
–Jeg har et meget godt billede af, hvad beboerne har brug for. Selvfølgelig har de cirka 400 beboere her på øen forskellige behov, men min erfaring fortæller mig, at jeg vil kunne imødekomme dem. Får du brug for en specifik flaske vin, kan jeg skaffe den. Ikke fordi jeg lige har den liggende i mit køleskab. Men jeg har det netværk i hotel- og restaurationsbranchen, der gør, at jeg kan finde frem til vinen. Og sådan er det med concierge-funktionen: Du kan ikke løse alt selv, men du skal kende nogen, der kan, fortæller Kristian Dyrgaard. Jobbet som concierge minder ham om scenemesteren på teatret.
–Man skal ikke lægge for meget mærke til mig, men mit arbejde får helheden til at fungere.
–Jeg møder klokken syv hver dag, og jeg er let at kende, fortæller Kristian Dyrgaard og tilføjer, at han ikke færdes på PAPIRØEN iført Meyer-kittel og kasket, men i stedet bærer jakkesæt og skjorte.
To medarbejdere på vej
Bygherren ser concierge-funktionen som et servicetiltag, som understreger den aura, der præger øen. Kristian Dyrgaard lønnes i 2023 og 2024 af bygherren på PAPIRØEN, hvorefter en fortsættelse af funktionen skal tages op i ejerforeningens regi. Som udgangspunkt koster conciergen altså ikke beboerne noget, men særlige ydelser skal der selvfølgelig betales for.
–Jeg kan fx sørge for, at en familie, som vender hjem fra ferie, bliver hentet i lufthavnen og kommer hjem til friske blomster på køkkenbordet og et fyldt køleskab, men den ekstra service betaler de selv for, forklarer conciergen i Kedelsmedjen.
Til efteråret får head conciergen flere medarbejdere, og concierge-funktionen på PAPIRØEN vil for alvor træde i karakter i takt med, at de første beboere flytter ind i juli.
–Jeg ser frem til at byde mine nye folk velkommen til PAPIRØEN og til en arbejdsplads i helt unikke omgivelser. Det bliver godt og ikke mindst for vores beboere.
PAPIRØEN udvikles til et nyt bykvarter i hjertet af havnen.
Her opføres ejerboliger, almene boliger, hotel, parkeringskælder i to etager, nye grønne arealer og markedshaller til butikker, restauranter, caféer og kulturliv.
Velkommen i 2024!
Tekst: Søren Egert / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT