Gennem tiden har de gamle mure på Kedelsmedjen på PAPIRØEN lagt ører til lidt af hvert, og de kommende år bliver det københavnske skolebørn, som fylder smedjens lokaler.
Det sker, når Børnenes Byggeskole 360 grader, som er udviklet af Fonden BIBIANA Danmark, nu og frem til 2023 inviterer folkeskoleklasser til at følge med i, hvordan et byggeri som det på PAPIRØEN forløber fra tegning og fundering til fuldendt projekt.
Børnenes stemmer
–Vi vil vise børnene, hvad der sker i krydsfeltet mellem bygherre, arkitekt og entreprenør, siger Janne Bech, direktør og kurator i Fonden BIBIANA Danmark, der står bag byggeskolen. Helt konkret skal initiativet sikre, at børnene stifter bekendtskab med alle faser i det byggede miljø fra idé til realisering.
–Vi skal rundt om stort set alt det, der foregår på øen, hvor eleverne både bliver introduceret til selve byggeopgaven såvel som alle de fagområderne, der skal i spil på byggepladsen for at realisere visionen. Efterfølgende skal de selv bidrage til projektet Vandkulturhuset, hvor de ideudvikler og visualiserer deres egen vision for et vandkulturhus. I første omgang bliver det 6., 7. og 8. klasser, der besøger os. Til foråret inddrager vi også 4. og 5. klasser, siger hun.
Formålet er at bidrage til børn og unges dannelse og kvalificere dem til at kunne træffe oplyste og personlige valg i forbindelse med uddannelsesvalg og det byggede miljø.
Alle facetter med
Eleverne opholder sig på PAPIRØEN fem dage i træk, hver dag i fem timer. Og forløbet gentager sig en gang om året, indtil byggeriet er færdigt.
––PAPIRØENs spektakulære placering og nærhed til vand inspirerer og motiverer. Samtidig har PAPIRØEN den kvalitet, at den er på vej til at blive en by i byen, og alle facetter af et moderne byggeri er jo repræsenteret, fordi der kommer boliger, madhaller, hotel og vandkulturhus. I løbet af de tre år, som elevernes forløb på øen strækker sig over, får de en bred indsigt i, hvad byggeri drejer sig om, og når øen står færdig, vil mange af eleverne derfor kunne sige, at de har været med helt fra begyndelsen, forklarer Janne Bech.
Utraditionelt skoleskema
En typisk uge i Kedelsmedjen favner bredt.
–Mandag får man indsigt i byplanlægning. Vi kigger på Københavns Havns historie lige udenfor vinduerne på Byggeskolen og underviser i, hvordan man bygger ved en havn. Tirsdag og onsdag står der lys, biodiversitet, håndværk og byggematerialer på programmet. Torsdag og fredag arbejder børnene selvstændigt med ’Projekt Vandkulturhuset’, hvor de med inspiration i Kengo Kumas vision for det kommende Vandkulturhus på PAPIRØEN bygger egne modeller, som også visualiseres i 3D. Vi forholder os løbende til, hvad der aktuelt rører sig på byggepladsen og har besøg af gæsteoplægsholdere fra de enkelte fagområder i byggeriet, tilføjer Janne Bech.
Videoer på gavlen
Hun planlægger sammen med BIBIANA Danmarks undervisningsansvarlige, Jane Rud, at vise 3D-visualiseringer af elevernes selvstændige forslag og gode idéer.
–Vi har en idé om at vise videoerne på Kedelsmedjens gavl. Rent praktisk holder Byggeskolen til på den øverste etage i smedjen, og et stort ateliervindue sørger for en god udsigt til byggepladsen.
–Alle byggeriets aktører har taget godt imod os, så vi har meget fine muligheder for at gøre byggeskolen til en succes, vurderer Janne Bech.
Tilfreds bygherre
En af bygherrerne, Klaus Kastbjerg fra UNIONKUL, hilser BIBIANA Danmarks initiativ på PAPIRØEN velkomment, og han tror på, at forløb som disse på længere sigt kan få flere børn og unge til at gå i gang med faglige uddannelser
–Ideen med, at ikke alle børn skal ha´en gymnasial uddannelse og ende på universitetet, er rigtig. Jeg tror ikke altid, man gør børnene en tjeneste ved at skubbe på for at få dem på universitetet. Nogen har, når det kommer til stykket, mere lyst til noget andet end universitetet. Derfor er det rigtigt at vise, at der er alternativer til gymnasiet, og en byggeplads kan illustrere, hvad det vil sige at være håndværker, siger Klaus Kastbjerg.
Med entreprenøren på arbejde
Mikael Dahl-Jensen er projektdirektør hos NCC, og manden bag det store hold af byggefolk, som byggeskolen skal møde. Alle entreprenørens kompetencer tages nemlig i brug på PAPIRØEN, og derfor breder NCC sig over hele paletten af fagligheder, når de inviterer BIBIANA Danmark ind på byggepladsen og introducerer børnene for byggebranchen.
–Vi har glædet os til, at skolen skulle komme i gang på byggepladsen og til at møde børnene. Og allerede nu er der lagt i støbeskeen til et godt og langvarigt samarbejde.
Initiativet passer rigtigt godt til os. I NCC gør vi en stor indsats for at tiltrække unge til vores branche og virksomhed. Mange er jo ikke klar over, hvor spændende, afvekslende og sjovt, det er at arbejde som entreprenør, forklarer Mikael Dahl-Jensen.
–To dage ligner sjældent hinanden, og en dags arbejde er meget synligt på byggepladsen. Det er en stor tilfredsstillelse. Desuden er der mange slags opgaver og udfordringer, og det er jeg sikker på, at vores ‘lærlinge’ hurtigt vil opdage.
Tusindvis af døre
Med stor begejstring - særligt for VR og 3D-tegning fortæller Mikail og Milik fra 7. klasse på Kirsebærhavens Skole i Valby, at det er fedt at få en chance for at komme med sin klasse ud og se forskellige arbejdspladser.
–Det er bedre, at vi er her, hvor byggepladsen er lige der, i stedet for at sidde i klassen og se på billeder. Nu ved vi, hvem der bygger hvad, og hvordan de gør det og hvor mange, der faktisk er med til det, fortæller Milik efterfulgt af Mikail.
–Jeg tænker over, hvad man kan blive, men når man først kommer ud og ser tingene med sine egne øjne, så tænker du virkelig wow! Der er flere døre, som åbner sig op for dig. Det er ikke kun én dør, der er tusindevis af ting, du kan blive. Det synes jeg er virkelig fedt, og der er flere skoler, som burde gøre sådan her og vise vejen, siger Mikail.
–Vi har lært, at det ikke er mureren, der laver VVS og omvendt, de kan noget særligt hver især. Det er ligesom en gruppe. Alle har en forskellig måde at være på og forskellige tanker. Det er det, der er godt ved at have et hold eller en gruppe. Når du har en gruppe, så er det ikke kun din ide, der bliver talt om, det er alles ideer, som kommer med, og så har du flere kort, du kan trække og vise. Derfor er det godt, at det ikke kun er mureren, der skal bygge PAPIRØEN, siger Mikail.
Nye ord kommer til
Dyr og mennesker ser farver forskelligt, fordi oplevelsen af farver skabes i hjernen, når lyset møder øjet. Og vand er med til at reflektere lys. Dét og ord som ’borgerinddragelse’ og ’rekreativ’ er noget af det, som Elizabeth og Dea fra 7. klasse på Kirsebærhavens Skole i Valby har lært på børnenes byggeskole. Samtidig har det været deres første besøg på en byggeplads, hvor særligt tømrerfaget fangede deres interesse.
–Jeg synes, at tømrernes arbejde virkede meget spændende, fordi de arbejder med træ, der er et mere klimavenligt materiale og samtidig sjovt at arbejde med, fordi det er let at forme, og man kan derfor komme med sine egne ideer, fortæller Elizabeth.
Og netop de gode ideer fik plads, da klassen skulle stifte bekendtskab med nogle af de digitale værktøjer, der bruges i byggebranchen. Særligt 3D-tegning var et stort hit, hvor de med VR-briller og -controller som tegneredskab skulle visualisere deres ideer.
–VR var rigtig fedt, og det var en oplevelse, som vi ikke have prøvet før. Det var lidt som at være en arkitekt, og det ville være ret sejt at designe sin egen ø, siger Dea og Elizabeth tilføjer, at det også må være et kæmpe arbejde.
Fonden BIBIANA Danmark har siden 2011 arbejdet med børnebrugerinddragelse i kultur, kunst og arkitektur og tilbyder undervisning i korte og lange forløb til børn i alle aldre. Her kan børn og unge følge nybyggeri og områdefornyelse fra idefasen til færdigt byggeri i forløb, der når 360˚ rundt om byggeriet. Byggeskoleeleverne arbejder selv med byggeriets fagligheder, når de ideudvikler, skitserer, visualiserer og bygger modeller af deres egne visioner for byggeriet.
Læs mere her BIBIANA Danmark – Børnenes byggeskole 360˚
PAPIRØEN udvikles til et nyt bykvarter i hjertet af havnen.
Her opføres ejerboliger, almene boliger, hotel, parkeringskælder i to etager, nye grønne arealer og markedshaller til butikker, restauranter, caféer og kulturliv.
Velkommen i 2024!
Tekst: Søren Egeret og Nikoline Kern / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT